Sketchnoting czyli notatki wizualne

Bazgranie, rysowanie – często nieświadome – na przykład, gdy skupiamy się na rozmowie telefonicznej czy słuchamy wykładu – to naturalna potrzeba mózgu. Nasz mózg stworzony jest do interpretacji i analizy obrazu – przez setki tysięcy lat tak poznawaliśmy świat i dzięki interpretacji obrazu odpowiednio reagowaliśmy. Mowa i pismo to dopiero zupełnie niedawne wynalazki ludzkości. Dziś żyjemy w świecie natłoku informacji – sami wypowiadamy dziennie średnio ok 16.000 słów a słyszymy i czytamy jeszcze więcej (badanie EAR). Nie bez przyczyny mówimy o słuchaniu bez słyszenia, wyłączaniu się, kłopotach z koncentracją i zapamiętywaniem.

Notatki wizualne (sketchnoting) to powrót do tego, co mózg interpretuje najszybciej – do obrazu. Aczkolwiek w sketchnotingu łączymy warstwę wizualną (proste ikonki, pola tekstowe) a zapisem słownym, dodajemy kolory, wyróżnienia i już mamy zapis, który mózg lubi (budzą się emocje), rozumie (interpretuje) i zapamiętuje (złożona aktywność).

Ale jak zapisać 600 stron książki w taki sposób? Nie, nie zapiszemy dosłownie całej treści w formie notatki graficznej – ale możemy zapisać podsumowanie, syntezę, najważniejsze fakty i zjawiska.

Przeprowadzone w Polsce w 2018 roku pierwsze badanie internetowe wykazało, że badani (próba ok 2000 respondentów) – nawet jeśli przed badaniem deklarowali, że uważają, iż lepiej przyswoją sobie treści z litego tekstu – lepsze wyniki osiągali po wizualnym przedstawieniu porównywalnych danych.

Dziś notatki wizualne z powodzeniem wykorzystywane są w edukacji, komunikacji, marketingu i biznesie. Nasza misja: sketchnoting w szkole! Jako narzędzie pracy nauczyciela i  angażująca mnemotechnika dla ucznia.

Brak Komentarzy

Dodaj Komentarz